Începând cu anul 2026, regulile privind etichetarea mierii comercializate în România și în alte state membre ale Uniunii Europene se vor schimba radical. Formulările vagi precum „amestec de miere din Uniunea Europeană și non-Uniunea Europeană”, întâlnite frecvent pe rafturile supermarketurilor, vor fi eliminate. Comercianții vor fi obligați prin lege să menționeze clar țara sau țările de proveniență, precum și procentele exacte care compun produsul final.
Această modificare legislativă face parte dintr-un pachet european adoptat recent pentru a combate practicile comerciale înșelătoare, a crește transparența asupra lanțului alimentar și a proteja consumatorul. România se numără printre statele membre care au susținut puternic inițiativa.
România, lider în producție, dar piața e dominată de importuri
Deși România ocupă locul al doilea în UE la producția de miere, producătorii locali întâmpină dificultăți în a-și face loc pe piața internă. Din cauza costurilor mai mici de producție din alte zone ale lumii, mierea importată—în special din China și unele state central-europene—ajunge pe raft la prețuri foarte reduse, deseori fiind vorba despre amestecuri de calitate inferioară.
Apicultorul Marius Igna, aflat la a treia generație și deținător a 240 de stupi, își promovează mierea la târguri și online, unde consumatorii apreciază calitatea. „A fost foarte apreciată în Londra. La concursul de produse bio. Uitaţi ce textură are, este tocmai bună de consumat. Este foarte bogată în minerale”, a declarat acesta.
Tot el subliniază presiunea concurenței externe: „Mierea din exterior este o miere ieftină şi mie îmi dă de multe ori cu virgulă. Îmi ştiu costurile personale – motorină, etichete, capace, borcane”.
Consumatorii cer extinderea regulilor la alte produse
Noile cerințe sunt salutate și de cumpărători, care speră că legislația se va extinde. „Pe celelalte produse, cum ar fi carnea de porc. La fel găsim, produs în UE, non-UE. E de mare ajutor pentru clientul final, dar şi pentru producător”, spune Ştefania Grama.
O industrie semnificativă la nivel național
În prezent, România are aproximativ 32.000 de apicultori și peste două milioane de familii de albine. Mai mult de 70% din producția internă este exportată, în special către țări vest-europene.
Asociațiile apicole consideră că noile etichete vor ajuta la combaterea concurenței neloiale și vor consolida încrederea în produsele românești, într-o piață în care falsificarea mierii este în creștere la nivel global.



