duminică, noiembrie 16, 2025

Top 5 Săptămânale

Reclama ta AICI!

Reclama ta!

Din aceeași categorie

Nouă tranșă din ajutorul de restructurare pentru TAROM: 114 milioane de lei solicitați de Guvern

Compania aeriană națională TAROM ar putea primi în perioada următoare o nouă tranșă financiară pentru a face față obligațiilor scadente, în contextul procesului de restructurare aprobat de Comisia Europeană. Ministerul Transporturilor a publicat în transparență un proiect de Hotărâre de Guvern prin care solicită alocarea sumei de 114 milioane de lei (aproximativ 23 de milioane de euro) din fondul de rezervă al Guvernului, destinată majorării capitalului operatorului aerian.

Potrivit notei de fundamentare, banii urmează să fie utilizați pentru achitarea datoriilor restante, care riscă să genereze penalități suplimentare și să afecteze stabilitatea financiară a companiei. Documentul avertizează că acumularea întârzierilor ar putea periclita întregul proces de redresare economică al TAROM, aflat în implementare din 2020.

Ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană

În aprilie 2024, Comisia Europeană a dat undă verde unui pachet financiar total de 95,3 milioane de euro, destinat restructurării TAROM. Programul include:

-ștergerea unei datorii de circa 50 de milioane de euro, reprezentând ajutorul pentru salvare acordat în 2020, la care se adaugă dobânzile acumulate,

-o injecție de capital de aproximativ 46 de milioane de euro, din care 22,5 milioane au fost deja transferate în perioada 2023–2024.

Pentru 2025, până acum, nu au fost bugetate alte sume, motiv pentru care Ministerul Transporturilor insistă pentru aprobarea noii alocări.

Profit raportat și presiuni externe

Interesant este că TAROM a raportat un profit brut de 60 de milioane de euro în 2024, după ani de pierderi constante. Compania a făcut progrese în restructurare, renunțând la sloturile de pe aeroportul Heathrow din Londra, vânzând aeronave vechi și optimizând costurile operaționale. De asemenea, primul semestru din 2024 a fost încheiat pe profit operațional.

Totuși, presiunea asupra companiei continuă: operatorul low-cost Wizz Air a depus o nouă contestație împotriva ajutorului de stat, invocând posibila denaturare a pieței concurențiale.

Context mai amplu în aviația românească

Situația TAROM este analizată în paralel cu cazul Blue Air, care se află în insolvență. Statul are de recuperat aproape 200 de milioane de lei din falimentul companiei, după ce, în 2023, Comisia Europeană a decis restituirea ajutorului public acordat operatorului. Bruxelles-ul a concluzionat că planul de restructurare al Blue Air nu garanta viabilitatea pe termen lung.

Noua alocare ar putea fi aprobată în următoarea ședință de Guvern. Oficialii susțin că banii sunt cruciali pentru evitarea intrării companiei într-o nouă criză financiară. Dacă planul continuă conform calendarului, TAROM ar putea reveni la sustenabilitate până în 2026, prin:

-înnoirea flotei,

-reducerea costurilor,

-optimizarea rutelor comerciale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Popular Articles