Lucrările pe secțiunea lipsă Margina–Holdea a Autostrăzii A1 Sebeș–Nădlac avansează vizibil, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat finalizarea străpungerii unei noi galerii din Tunelul 1. Anunțul a fost făcut de directorul CNAIR, Cristian Pistol, care a transmis că segmentul reprezintă un pas important pentru completarea coridorului rutier Timișoara – Deva – Sibiu.
Străpungerea a fost realizată în data de 10 noiembrie pe sensul de deplasare Lugoj–Deva (calea 1), după ce, în luna iulie, constructorii au finalizat și galeria corespunzătoare sensului Deva–Lugoj (calea 2). Această etapă era esențială pentru continuarea lucrărilor de structură și implementarea elementelor de protecție.
”Forajele pentru aceste galerii au fost realizate prin metoda austriacă, un proces tehnic de înaltă precizie. La întregul tunel continuă lucrările de excavare, căptușeală, armare, cofrare, betonare fundație radier”, precizează directorul CNAIR.
Pe șantier sunt mobilizați în prezent peste 750 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje de mare capacitate, necesare pentru operațiunile subterane și lucrările de consolidare. Potrivit datelor oficiale, gradul fizic de execuție al întregii secțiuni de 9,13 kilometri este de circa 44%.
Contractul pentru proiectare și execuție are o valoare de 1,82 miliarde de lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Termenul de finalizare asumat este sfârșitul anului 2026. Odată deschisă circulația, șoferii vor putea parcurge neîntrerupt aproximativ 360 de kilometri de autostradă între Boița și Nădlac, fluidizând traficul internațional de mărfuri și călători.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, avertizează însă că ritmul actual trebuie intensificat: „pentru a respecta termenele limită, Asocierea de constructori români și bosniaci (UMB – Euro Asfalt) trebuie să accelereze ritmul de lucru”.
Lucrările se concentrează în special pe Tunelul 2 și Tunelul Cut&Cover. La Tunelul 2, au fost excavați 445 de metri din cei 1.985 ai galeriei drepte și 447 de metri din cei 1.825 ai galeriei stângi. În ceea ce privește tunelul construit în sistem Cut&Cover, galeria dreaptă a ajuns la 143 de metri forați din totalul de 302, iar galeria stângă la 219 metri din 228.
Proiectul Margina–Holdea este considerat una dintre cele mai dificile porțiuni de infrastructură rutieră din România, fiind singura secțiune cu tuneluri de lungime mare realizată pe un coridor de autostradă. Finalizarea sa va elimina inclusiv controversatul segment de drum național DN68A, cunoscut pentru ambuteiaje și riscul ridicat de accidente.



